CoTourism nyheter

15 november 2022 

FÖR BÄTTRE GÄSTUPPLEVELSER, HÅLLBARHETSFOKUS OCH ENGAGEMANG

Den senaste genomförda insatsen bestod av Swedish Welcome-metoden där 11 besöksnäringsföretag signade upp sig för att få en unik nulägesanalys och konkret handlingsplan för hur de kan uppnå bättre gästupplevelser, hållbarhetsfokus och engagemang.

Insatsen inleddes med ett oanmält gästbesök ute i respektiva verksamhet under sommaren. Steg två var ett uppföljningsmöte där den seniora rådgivaren Kim Ross fick en kompletterande rundtur, som ledde till feedback och idéer för att stärka företagets gästupplevelse liksom konkreta tips på hur företagaren kan fördjupa och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Därefter fick företagen varsin skräddarsydd handlingsplan med 100 aspekter som passar respektive företags ambitioner och mål. Avslutningsvis anordnades en återträff för deltagarna där de delade med sig av sina erfarenheter och inspirerades av varandra. Här fick företagen även ta emot sin certifiering för sitt deltagande. Och för att nyttja den kompetens som metoden besitter, anordnades även en öppen träff för hela Blekinges besöksnäring för att inspirera fler att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Här presenterade Kim Ross många konkreta exempel på hur företagen bör tänka med allt från miljövänliga alternativ, ekonomiska genvägar och samtidigt hur de exempelvis kan stötta det lokala samhället eller bli mer tillgänglighetsanpassad.

Swedish Welcome i Blekinge

Följande företag deltog i Swedish Welcome-insatsen i projektet CoTourism: Hälleviks camping o logi AB, B&B Villa Orion, Ljuvadal Camping, Halens Camping och Stugby AB, Mjällbyhus AB, Björketorps Gård, Hanö Dyk & Ribcharter, Hotell Villa Vesta Ronneby AB, Tärnö Kroken AB, Aspö Lotstorn AB samt Barnens gård. På den avslutande nätverskträffen deltog närmare 40 personer från både privata näringen och offentliga sektorn för att inspireras och motiveras till fortsatt hållbarhetsarbete.

Läs om Swedish Welcome och de 550+ företagen som deltagit på swedishwelcome.se

23 september 2022 

NY UTBILDNING: WEBBAKUTEN

Varför är det viktigt att ha en bra hemsida? Räcker det inte med Facebook?

Det är jättebra om ditt företag finns på Facebook för då kan du kommunicera smartare och oftare med dina kunder och potentiella kunder. På sikt kan du bygga en skara trogna följare som i sin tur tipsar sina vänner om ditt företag. Men ersätter det en hemsida?

Webbakuten i CoTourism

Här är några anledningar till att en hemsida är ett viktigt komplement:

• Facebook ser ut som Facebook och det är svårt att ge dina kunder känslan av ditt företag. Med en hemsida ger du en tydligare bild av vad ditt företag erbjuder för dina kunder.

• Få ut viktig information om ditt företag som inte snabbt försvinner i ett flöde.

• Har du en hemsida kan du se vilka sidor som är mest besökta och var det spenderas mycket tid på.

• Nå flera besökare. "Alla" googlar, man alla är inte på Facebook.

• När du söker på Google efter företag får du oftast tillgång till många nyttiga länkar via hemsidan som hjälper kunden att komma rätt

Och kom ihåg, en hemsida behöver inte vara superavancerad, kosta en massa pengar eller kräva tonvis med underhåll. Detta pratar vi mer om på den kostnadsfria utbildningen "Webbakuten" den 18 och 25 oktober. Du har även möjlighet att få individuell rådgivning från proffsen på den digitala byrån GetSocial.

Anmälan dig här

12 september 2022 

Branschträff om sommaren och vägen framåt

Närmare 50 personer deltog under måndagens branschträff för Blekinges besöksnäring som utspelade sig på Äggaboden i Ronneby. På plats fanns många logi-, mat- och upplevelseföretag och även offentliga aktörer från kommunerna och regionen som jobbar med turism-och besöksnäringsfrågor.

Branschträff Blekinges besöksnäring

Ett hett ämne på agendan var sommaren som gått och hur företagen upplevde den. Röster vittnade om en minnesvärd, intensiv och arbetsam säsong, andra kallade den ”ett normalt år” eller ordinärt. Bland framgångarna nämndes återkomsten av de utländska gästerna - både de privata besökarna och samarbeten med utländska företag. Exempel på lyckade satsningar har varit kring musikkvällar, kajakleder, trädgårdsafé, historiska och arkeologiska fynd, tematiserade guidningar likväl som marknadsföring och influencers-samarbeten. Bland sommarens utmaningar nämndes elpriser, torka och kallt vatten. Många vittnade också om personalbrist och att hinna med, många av företagen är förhållandevis små och får slita med allt från högt till lågt. Man trycker även på vikten av marknadsföring och att det är svårt att på företagsnivå få till det på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Här kan du se hur företagen svarade kring bla dessa frågor.

Visit Blekinge pratade om de nationella kampanjer som de kört, så som bla Bästa Stället med 800 000 digitala exponeringar och över 7000 länkklick in till kampanjsidan. Satsningar har även gjorts internationellt mot Blekinges största utlandsmarknader Tyskland, Danmark och Nederländerna. Mellan mars till september i år har Visit Blekinge roddat med 10 journalister och influensers som genererat innehåll och artiklar till nischade magasin, dagspress och sociala medier. Så många som 42 företag i besöksnäringen har stått värdar för besöken. Materialet når ut till 700 000 läsare i dagspress och magasin, 150 000 bloggläsare samt 570 000 unika besökare per månad i digitala magasin. Kampanjer och aktiviteter framåt lyftes också, kopplade till olika teman så som gårdsbutiker, höstlov, jullov och nyår.

Vi tittade vidare på statistik för branschen och prognosen framåt. Vi har inte siffrorna klara för hela sommaren, men prognosen visar på goda resultat för Blekinge. Än så länge kan vi se på den första delen av året. Jan-maj 2022 nådde vi det bästa resultatet någonsin i kommersiella gästnätter. Att vi även utanför sommarmånaderna fyller bäddarna är mycket positivt. År 2021 var för övrigt det tredje bästa året sett till kommersiella gästnätter sen vi började mäta, trots en mycket trög start under årets första månader.  I oktober kommer Visit Blekinge sammanställa siffrorna för just sommaren.

Det finns flera faktorer som påverkar hur näringen mår så som exempelvis passtillgång, flygstrejk, krig i Ukraina, eskalerade priser, återvändandet av internationell marknad och en svag svensk krona. Det internationella intresset för Sverige som turistland ökar stadigt, likväl som svenskarna turisters intresse. Google sökningar visar på ökningar med 40 respektive 50 procent. Här är några av de trender vi ser framåt:

  • Svenskarna kommer fortsätta att resa och med en förutspådd fortsatt svag krona blir det dyrare att ta sig utomlands, vilket leder till att svenskar kommer fortsätta resa i Sverige i stor utsträckning.
  • Eskalerande levnadspriser kommer påverka hur mycket som spenderas på semestern i form av aktiviteter och mat och dryck. Naturturism som då inte nödvändigtvis kostar multum utan är friare att uppleva skulle kunna öka än mer bland den svenska målgruppen.
  • Den svaga kronan gör det samtidigt billigare för utländska turister att besöka Sverige, och med tanke på vårt geografiska läge gentemot Europa kan vi komma att se ökade totala volymer av bla bubblarna Schweiz och Nederländerna. Den utländska marknaden är en nyckelfaktor här, då de kommer att ha råd att betala i högre utsträckning än svenskarna på sin svemester.
  • Ökade volymer innebär dock inte en högre turistekonomisk omsättning per automatik. Det ställer högre krav på näringen då mer människor innebär högre arbetsbelastning och hållbarhetsfokus.

Avslutningsvis pratade vi om hur besöksnäringsföretag och främjandeaktörer på sikt ska jobba tillsammans för en mer hållbar turism där både företagen och Blekinge som besöksdestination kan utvecklas och frodas. Många betonar vikten av marknadsföring och samverkan. Man vill även få stöd med paketförsäljning och utbildning etc.

När det gäller utbildning kan just CoTourism vara till hjälp. Sedan 1,5 år tillbaka har 17 insatser gjorts med över 600 deltagare ur besöksnäringen. Över 70 timmar inspiration och utbildning inom hållbar paketering, marknadsföring och digitalisering har genomförts. 80% av insatserna har spelats in och detta kan företagen fortfarande få tillgång till. Projektet fortsätter ett år till och flera kostnadsfria insatser är inplanerade, så som en kartläggning av nationella och internationella försäljningsaktörer. En annan insats är digitalisering av en metod för mognadsanalys som både kan stötta företagens egen möjliga förflyttning liksom fungera som temperaturmätare för främjandesystemet för hur näringen mår och ge en ögonblicksbild över vilka stöd som företagen efterfrågar.

17 augusti 2022 

Visit Halland: Hållbar utveckling inom Naturturism

Visit Halland har tagit fram en kunskapsserie särskilt för naturturismföretagare, något som passar och är efterfrågat av flera av er. Se dem här:

https://foretag.visithalland.com/eu-projekt/naturturismprojekt/

Hållbar utveckling inom Naturturism

15 juli 2022 

INSATS MOT MER ATTRAKTIVA PRODUKTER

Under ett halvår med start i september 2021 genomförde vi ett kurspaket med föreläsningar, workshops och samarbeten med riktlinjer och verktyg för hur du i praktiken skapar bättre och mer hållbara erbjudanden. Det var Svensk Destinationsutveckling som vann upphandlingen och genomförde en affärs- och produktutvecklingsprocess med besökarnas efterfrågan i fokus. Med hjälp av digitala verktyg har en serie workshops genomförts där företagen har kunnat ta del av nya kunskaper. Genom att använda sig av verktyg på ett metodiskt sätt har deltagarna kunnat utveckla högre kompetens och riktigt vassa produkter. Följande delar genomfördes och flera av dem är inspelade. Var du inte med - kan du fortfarande ta del av föreläsningarna och verktygen. Kontakta lotta@visitblekinge.se

  • Kick-off Utmaningar och styrkor. Föreläsning om den svenske resenären och hemestertrenden [inspelad]
  • Hållbarhet Föreläsning: För effekt på naturen, samhället och plånbok. WS - synliggör/nyttja ditt hållbarhetsarbete. [inspelad]
  • Marknadsföring - Föreläsning: Locka naturälskande besökare och stärk din digitala närvaro. [inspelad]
  • Mobile labs Omsätt ny kunskap i praktiken. Vässa din produkt och marknadsföring. WS + individuell coachning.

I arbetet har stor vikt lagts på:

Målgrupper och Marknader med fokus både på svenska och utländska besökare och hur man lockar dem.

Marknadsföring, försäljning och digital närvaro där det handlar om sökord, kanaler och genvägar till de digitala kunderna.

Hållbarhet i praktiken där vi tog ner begreppen på verksamhetsnivå och arbetade med konkreta tips för att enkelt komma igång med hållbarhetsarbetet. Självklart med utgångspunkt i Agenda 2030, utan att krångla till det i onödan.

Mobile Labs där deltagarna tar sin produktidé på en kort resa på tre timmar där de sedan kan presentera en färdig framtida succé i ett visuellt produktblad som är redo att testas på marknaden.

Marknadstest där experter ger feedback på justeringar som behöver göras för att säkerställa att produkten blir en succé.

Individuell Coachning där deltagarna coachas jordnära kring faktiska respektive verksamheter utifrån deras behov och önskemål.

Självklart har Svensk Destinationsutveckling även mätt och följt upp, och resultatet visar på en fantastisk utveckling som ligger en bra bit över snittet i jämförelse med liknande destinationer! Så en stor applåd till er alla som varit med i processen! Ni har bidragit med stort engagemang och delaktighet. Och en av er kommenterade processen så här enkelt: ”Väldigt tidseffektivt o givande. Hurra va bra!”

Vill du som sagt ta del av det inspelade materialet, vässa din kompetens och få tillgång till metodiska verktyg för ditt företags fortsatta utveckling? Maila lotta@visitblekinge.se

1 juli 2022 

ANSÖKAN ÄR GODKÄND FÖR FÖRLÄNGING AV PROJEKTET

För ett år sen var vi i startgroparna med projektet CoTourism. Idag står vi här med våra målindikatorer väl överträffade (ca 150%) med nästan ett år kvar av ordinarie projekttid. Vi har genomfört över 70 timmar inspirations- och utbildningsinsatser för närmare 600 deltagare. Vi har gett runt 250 stöd till företagen. (Många av insatserna är inspelade som man kan få tillgång till även i efterhand.)

Och igår fick vi godkänt från Tillväxtverket på vår ansökan om 6 månaders förlängning! Så nu kör vi vidare till oktober 2023. Vi har massvis med insatser på gång som ger er företag konkreta stöd som gör skillnad på kort sikt, men vi gör också utvecklingsinsatser för att stötta hela näringen på det strukturella planet för en mer hållbar näring även efter projekttid.

Tack vare förlängningen kan vi bla äntligen tillmötesgå näringens behov av kartläggning och matchmaking av incomingagenter och turoperatörer som kan sälja alla fantastiska paket. Liksom skapa ett digitalt verktyg för mognadsanalys för att både stötta och vägleda er enskilda företags utvecklingsresa, men även hjälpa oss som jobbar med näringen på både lokal och regional nivå att förstå hur näringen mår, vilka behov som finns och hur den utvecklas över tid.

Än är det inte för sent att hoppa på! Så har du ett företag som jobbar med ex logi, mat eller upplevelser i Blekinge - eller känner du någon som gör - kontakta lotta@visitblekinge.se

Ju fler vi kan hjälpa desto starkare besöksdestination kan vi bli! Vilket inte helt sällan på sikt även kan leda till nya invånare och företagsetableringar.

 

12 maj 2022 

KONSTEN ATT FOTA OCH FILMA MED MOBILEN

Majoriteten av företagen i besöksnäringen är små och rollerna både allomfattande och gränsöverskridande. Ofta finns inga stora budgetar att vare sig anställa marknadsansvariga eller outsourca uppdrag för att dokumentera vardagliga inslag eller marknadsföra sitt varumärke och erbjudande. Samtidigt är foto och film i markandsföringssammanhang avgörande för att stärka sitt varumärke och digitala närvaro. Att skapa foto/filmprodukter för webb eller sociala medier får inte vara en dyr och krånglig historia för besöksnäringsföretagen. Det ska räcka med en mobil och handfasta grundläggande kunskaper och konkreta tips, åtminstone på en grundläggande nivå.

Därför vi tog fram ett kurspaket där över 50 företagare fått lära sig ta bättre bilder och filmer med egna medel. Fotografen och sociala medie-experten Mikko Mallo höll först två digitala utbildningar och därefter en halvdags fysisk workshop för praktiskt övande, och sista steget var individuell rådgivning för att lyfta sina specifika utmaningar och frågor. Kurspaketet innehåller allt ifrån GDPR till gyllene snittet och mängder med tips, tricks och goda exempel på hur du enkelt i vardagen kan ta bra bilder som kan marknadsföra ditt företag och stärka ditt varumärke. 

Båda utbildningarna är inspelade, så du kan fortfarande ta del av materialet om du inte gjort det redan. Maila 
lotta@visitblekinge.se

Fota och filma med CoTourism

6 maj 2022 

PLATTFORMARNA DÄR KUNDRESAN ÄGER RUM

En av de större insatserna i projektet har handlat om digitala system och kanaler. Syftet har varit att stärka företagens konkurrenskraft och varumärken genom informationsförmedling, utbildning och rådgivning. Inledningsvis sammanställde fullservicebyrån Milou en kartläggning och rapport över systemen.

Och i steg två erbjöds följande utbildningar av Nischad Utbildning;
Marknadsföring på Facebook och Instagram
Google Ads
Google Analytics och seo
Google Business Profile (fd Google My Business)
Tripadvisor och HolidayCheck
Olika bokningssystem

Utöver 31 timmars utbildningsmaterial erbjöds även 2 timmar individuell rådgivning per företag samt 12 månaders medlemskap i en alumnigrupp där företagen får efterföljande support och experthjälp. Över 60 företag har tagit del av dessa utbildningar, och om du missade dem är det inte för sent! Kontakta Lotta@visitblekinge.se så kan du få tillgång till sammanställningen och de inspelade utbildningarna.

Feedback från deltagarna

”Väldigt bra och detaljerad presentation. Väldigt nöjd med denna kurs. Bästa hittills.”
”Mycket bra att utbildningen spelas in och vi får den i efterhand så vi kan gå tillbaka och fördjupa oss mer för att använda oss av de nya kunskaperna. Stort TACK!”
”Nu kan jag ställa rätt frågor till min webbyrå.”
”Kan bara sammanställa att allt var bra och nyttigt för vår marknadsföring.”
”Jättebra upplägg. Föreläsaren var engagerad och kunnig. Fick många värdefulla tips och gav mer än förväntat.”
”Har fått många bra tips och verktyg på hur vi kan bygga våra annonser.”
”Jag fick upp ögonen för hur vi kan tänka när det gäller hur vi ska arbeta med våra olika verksamheter. Google Ads passar förträffligt för hur vi ska annonsera mot konferensgäster medan annonsering på Facebook och Instagram passar bättre för allmänbesökare.”
”Tack för detta! Mycket bra information! Ser fram emot inspelningen så man kan i lugn och ro kolla igen! :)”
”Jag får bekräftelse och kunskap i hur jag ska arbeta med vår hemsida och andra kanaler såsom sociala medier och nyhetsbrev. Nu handlar det om att ta mig tid att förverkliga tankar och idéer, och börja använda den nya kunskapen för att analysera och tolka trafiken på hemsidan, och att hitta förbättringar.”
”Bra vägledning till hur man kan mäta specifika kampanjer och se hur resultatet blir. Jag måste kolla på videon igen och få mer kunskap.”
”Ytterligare ett verktyg att arbeta med för att synas som företagare. Jättebra utbildning som hjälper både företagare och kunder att hitta rätt.”
”Det är bra att det är steg för steg utbildning. Jag har gjort lite här å där, men fick en bättre överblick nu.”
”Jättebra info om recensionerna hur man kan gå tillväga och tänka på.”
”Jag har redan lagt ut annonser och bilder. :-D”

Nischad Utbildnings tankar:

Varför digitalisera?

Att digitaliseras är A och O för att finnas i svenska och utländska besökares medvetande när de funderar på resmål. Eftersom kundresan till största delen sker digitalt, måste besöksnäringen vara på plats och förstå och kunna dessa plattformar. Helt enkelt finnas där de potentiella gästerna hänger digitalt.

Det räcker inte att bara att vara på plats, lite halvmesyraktigt. Du måste också förstå och kunna hantera de viktigaste plattformarna dugligt. Helt enkelt kunna bruka de tricks som finns för att säkerställa att ditt resmål, boende eller aktivitet finns med i resenärernas beslutsprocess. Utgå alltid från att det finns konkurrenter som är sämre och dyrare än vad du själv erbjuder, men att de strukturerat och förslaget hanterar de viktigaste plattformarna bättre, och därigenom når dina potentiella kunder smartare än vad du gör och därmed tar dina intäkter.

Plattformarna där kundresan äger rum

Så ett frö

Inspirera intet ont anande blivande resenärer. Detta gör du effektivt på kombinationen Facebook och Instagram. Gör dem nyfikna och sugna på just det du har att erbjuda. Etablera ett listigt målgruppstänk så att du lyfter rätt sorts argument mot rätt sorts människor, så att de känner sig träffade av ditt budskap. Och undvik ödsla tid och pengar på såna som inte verkar hugga oavsett hur mycket du än tjatar.

Research

De du sått ett frö hos, eller de som av helt andra skäl börjat fundera på ett visst resmål eller aktivitet, de gör egna efterforskningar. Ofta på omdömestjänster såsom Tripadvisor, HolidayCheck m.fl. Där kan de fönstershoppa och lära sig mer om platsen och aktiviteterna. Men framför allt är de intresserade av andra resenärers erfarenheter.

Uppfångande

Under researchprocessen eller när de bestämt sig för ett visst resmål rent geografiskt, då googlar de platsen. Då vill du finnas närvarande i sökresultaten, antingen med en väl sökmotoroptimerad hemsida, eller med köpta sökord (Google Ads). Det senare blir i praktiken ditt främsta vapen.

Hålla i handen

Under hela den ovanstående processen vill du gå sida vid sida och stundtals knuffa resenären åt ditt håll, så att bokningen i slutändan blir din. Detta kallas Retargeting, och sådana möjligheter erbjuder både Facebook/Instagram-sfären och Google Ads.

Leverans

När resenären är på plats och konsumerar det du säljer, stimulerar du kunden att visa upp sin upplevelse gentemot sina vänner i sociala medier? Eller att skriva fina omdömen om din verksamhet på omdömestjänsterna?  Försöker du fånga resenärernas glädje och kommunicera ut det i dina sociala medier? Du kanske t.o.m. kan fundera ut metoder så att reseupplevelsen även får ett liv efter detta. Något som gör att resenärerna påminns om den fantastiska vistelsen, och längtar till nästa gång.

Hur projektet blev verklighet

Visit Blekinge upphandlade ett utbildningspaket för att besöksnäringsföretagen skulle förstå och själva lyckas med allt det ovanstående. Upphandlingen vanns av oss på företaget Nischad Utbildning (https://nischad.se), som genom åren utbildat ca 400­-500 företag och offentliga verksamheter, i hur de ska konvertera bättre, d.v.s. sälja mer eller få polletten att trilla ned hos folk. Fokus på dessa företagsutbildningar är alltid att konvertera till så låg kostnad som möjligt. Att man ska lägga tid på sånt som ger resultat, och snabbt avstyra sådant som inte fungerar.

Vi på Nischad Utbildning förstår företagarnas stressiga vardag och verklighet, och har därför skapat en unik pedagogisk modell som gör att verksamheterna verkligen mäktar med att göra det som krävs, så att det inte blir ytterligare en skrivbordsprodukt. En 3-stegsraket som gör allt logiskt, konkret, fokuserat, intressant och framför allt resultatorienterat, oavsett om du är IT-idiot eller IT-nörd:

1. Innan kurstillfället, fick deltagarna som behöver extra hjälp, med ett förberedande kursmaterial. Live-utbildningen blir så mycket bättre om lägstanivån på deltagarnas förkunskaper är högre. Snabbt och effektivt.

2. Utbildningen spelas in, så att deltagarna i lugn och ro kunde repetera eller använda videon som ett facit.

3. Efteråt lämnas ingen vind för våg. Under 12 månader får deltagarna fortsätta ställa frågor till våra experter i vår mycket uppskattade Alumni-grupp på Facebook.

Fokus på det viktiga. Nischad Utbildning försöker aldrig lära ut allt, utan koncentrerar sig på de delar som ger mest på kortast tid. D.v.s. de 70% som står för 90% av de reella intäkterna/konverteringarna. De sista kunskapsprocenten är oftast betydligt krångligare och är menade för heltidanställda sociala medier-ansvariga. Inte halvstressade anställda/ägare som måste jonglera sjuttioelva saker samtidigt.

Tala till bönder på bönders vis. Nischad Utbildning har en medveten strategi att i möjligaste mån undvika buzzwords. Helt fritt från vi-vet-mer-än-er-attityd. Förstår du inte har vi misslyckats.

Utbildningsledarna

Rickard Eriksson. Projektet leddes pedagogiskt av huvudläraren och serieentreprenören Rickard Eriksson. Rickard har 25 års erfarenhet av att jobba kommersiellt med sociala medier och tillika traditionell PR, med hundratals mediaframträdanden och talargig i bakfickan. Rickard grundade bland annat världens första sociala medium LunarStorm. Och omsatte ca 100 MSEK. Mycket som vi idag ser som självklarheter när det gäller digital marknadsföring var Rickard pionjär inom. Rickard är vår specialist i digitalt övertygande. Oavsett om det handlar om att sälja en produkt/tjänst/upplevelse eller förändra attityder/beteenden. Detta med alla multimediala uttryckssätt och digitala övertygandeverktyg till buds, med fokus på Facebooks och Instagrams respektive filteralgoritmer och dess gemensamma annonseringsplattform.

Darren Potter. Darren är en ledande expert på Google Ads, Google Analytics och Google My Business. Hans bleka, brittiska uppsyn i kombination med en galant, pedagogisk ådra ger en sann tyngd till all den erfarenhet han besitter. Han har i över 20 år arbetat med att utveckla företags närvaro digitalt med framgångsrika åtgärder som ökar försäljning och utvecklar varumärken. Han är en van föreläsare och konsult som pedagogiskt och med stor kunskap ger kursdeltagarna grunderna i Googles verktyg.

Nischad Utbildningsmodell

Nischad Utbildning har hjälpt många företag av varierande storlek, samt ett flertal regioner, kommuner och cityföreningar med att få deras företagare att våga ta steget. Att riskera den dyrbara tiden för att kunna utvecklas. Detta har varit möjligt tack vare Nischad Utbildnings förståelse för hur företagare måste prioritera och hur man presenterar ny kunskap på ett smart sätt.

Oavsett hur vi alla ställer oss till en alltmer digitaliserad värld så finns det idag ytterst få alternativ för företagen. Man kan inte välja bort eller stå över en digitalisering och samtidigt konkurrera om nya kunder. Hänger man inte med och förstår den nya digitala kundresan, så kommer man otvetydigt att tappa marknadsandelar i en allt raskare takt, tills man ger upp om ett, två eller fem år.

Nischad Utbildnings pedagogik bygger på hur en stressad företagare tar till sig information och vad som egentligen är viktigt just nu. Genom alla projekt är kopplingen mellan nerlagd tid och en ökad konvertering glasklar. Om detta för företagaren innebär att man säljer mer t-shirts, vindkraftverk, konsulttjänster eller informera kommuninvånare om nya riktlinjer kring avfallshantering, det spelar ingen större roll. Når man ut till precis rätt målgrupp genom rätt medium och med rätt argument, så ger det resultat.

Viktigt också att man förstår hur man mäter och kan tolka siffrorna bakom de satsningar man gör. Helheten och komplexiteten kan initialt verka skrämmande, men Nischad Utbildnings modell gör allt logiskt, förnuftigt och begripligt.

Nischad Utbildning har sina rötter i utbildningar mot företag men de senaste åren har region/kommun och företagarföreningar börjat komma i kapp. Under 2022 så har vi redan hunnit med att hjälpa två regioner i likartade projekt. Läs exempelvis om Tourism in Skånes projekt Gastrolution: https://nischad.se/alumni/sofie-broome/

Utbilda dig hos oss på Nischad Utbildning så lovar vi en charmerande resa mot bättre, betydligt bättre, konvertering! Hör av dig till Fredrik Sunmo på 08-24 62 00 eller fredrik@nischadutbildning.se. Vår webbplats finner du på  https://nischad.se.

4 maj 2022 

KICK-OFF FÖR NÄRINGEN SOM SÄTTER BLEKINGE PÅ KARTAN I SOMMAR

Igår var det dags för årets kick-off inför högsäsongen för Blekinges besöksnäring. Närmare 70 deltagare från den privata och offentliga sektorn möttes på Björketorps gård i Ronneby för att prata om årets höjdpunkter och hur vi tillsammans skapar en ännu starkare besöksdestination. I utställningsdelen utbytte deltagarna nyheter och informationsmaterial, och i talarprogrammet fanns bl. a. Blekingetrafiken, Region Blekinge, ARK56, Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och Visit Blekinge som alla berättade om rykande färska samarbeten och kampanjer.

2021 var ett historiskt starkt år för Blekinges besöksnäring tack vare företagens driv, hårda jobb och förmåga att ställa om. Visit Blekinges val att under pandemin fokusera stenhårt på marknadsföring mot en nationell målgrupp bidrog också till framgången i fjol. Prognosen ser god ut även för 2022 men det krävs fortsatta aktiva satsningar och medvetna val från hela näringen. Och satsas gör det verkligen, vilket blev ännu tydligare under gårdagen.

Det är i Blekinge du hittar allt från sparrissafari, fossiljakt och snorkleder till punchprovning, pop up-versioner av både science centers och caféer, och obemannade kajakstationer. Blekingetrafiken har utökat sin båttrafik, Sölvesborg går in i företagsnätverket ARK56 och flera företagare har utökat sina boenden. Allt för att tillmötesgå en ökande efterfrågan från besökare. Bland utmaningarna lyftes bl. a. behovet av fler boendeanläggningar och av turoperatörer och arrangörer som kan sälja alla våra fantastiska produkter. Trots utmaningarna så är den självskattade prognosen mycket god i näringen. Många siktar på rekord och succé under 2022. Underbart att höra!

3 maj kick-off

Röster under dagen:

- Verkligen en värdefull dag för mig som är ny i min roll. Det är fint att träffa folk i verkligheten och se vilket engagemang det finns hos entreprenörerna - flera stycken har bjudit in mig att komma och hälsa på, säger Kristina Severin Rajala, Näringslivsutvecklare i Olofströms kommun.

- Det bästa med dagen är alla härliga människor och bredden - att alla är med. Så nyttigt att få en påminnelse om att Blekinge är så fantastiskt att Unesco satt oss på världsarvslistan och utsett ett biosfärområde här. Ser det på ett annat sätt nu. Och lokalen är underbar! menar Maggan Håkansson och Ola Karlsson, Hälleviks camping.

- Jättetrevligt med inspiration och mycket bra nätverkande. Jag känner igen många namn men hade inte träffat på de flesta tidigare. Det var väl värt att åka hit! tycker Samuel Dahlör, Bredängs musteri och ciderbryggeri.

Eftersom det är viktigt att näringens behov och betydelse för både regionens turism och samhällsutveckling når ut i alla led, var givetvis pressen inbjuden. Glädjande är att både SR P4 och Sydöstran fanns på plats och pratade med flera företagare.

Eventet arrangerades genom ERUF-projektet CoTourism som stöttar Blekinges besöksnäring i pandemin med fokus på direkta och konkreta insatser inom digitalisering och hållbar produktutveckling. Sedan hösten 2020 har projektet genomfört 13 insatser där över 500 aktörer från den privata näringen har deltagit. Projektet fortsätter till 2023 och fler insatser kommer i höst.

11 mars 2022 

GENOM SAMARBETEN ÖKAR VI LÖNSAMHETEN

I fredags körde vi en konferens med inspiration och nätverkande för länets besöksnäring på Hotel Carlshamn. De flesta av de nästan 40 deltagarna var företagare i näringen, men på plats fanns även turismenheterna och andra representanter från kommunerna liksom Visit Blekinge. Syftet med dagen var att stärka samarbetet mellan besöksföretagen kring temat natur och aktiviteter.

Blekinge Arkipelag berättade om vikten att använda länets höga kultur- och naturvärden. Dragsö Camping, Paddelkompaniet och Hanö Dyk och Ribcharter delade med sig av sina erfarenheter, både gällande utmaningar och möjligheter.

Huvudtalare för dagen var Torbjörn Backlund driver familjeföretaget Ramsvik Stugby & Camping som i 25 år ökat sin omsättning varje år - med ett ständigt fokus på lönsamhet och långsiktig framgång. Torbjörn brinner för småföretagandet och destinationsutveckling och satsar mycket på lokala samarbeten med andra företag och har utvecklat en egen affärsmodell för detta som han presenterade. Efter inspirationsföreläsning diskuterade vi samarbete, lönsamhet och långsiktig hållbarhet.

En workshop fick avrunda dagen med frågor kring hur företagen kan integrera kultur- och naturupplevelser i sina erbjudanden. Den röda tråden genom programmet var tydlig - hur samarbeten leder till ökad lönsamhet och hur den växande trenden Outdoor är en nyckel till att öka attraktionskraften och även förlänga säsongen

40 deltagare diskuterade samarbeten och lönsamhet under fredagens konferens

 

15 februari 2022

Vägen framåt med nya Visit Blekinge

Under dagens digitala nätverksträff presenterades Visit Blekinges nya team som berättade om det utökade uppdraget, fokusområden, målgrupper och marknader. På länken i förra meningen hittar du alla presentationer som gavs.

Nätverksträff 15 februari

18 januari 2022

SKRÄDDARSYDD RAPPORT OCH PLAN FÖR BÄTTRE GÄSTUPPLEVELSER

Vill du skapa ännu bättre gästupplevelser, stärka ditt hållbarhetsfokus och engagera dina gäster?

Med Swedish Welcome-metoden får du individuellt stöd genom:

• ett oanmält gästbesök med feedback och idéer för att stärka gästupplevelsen

• konkreta tips på hur du kan fördjupa och kommunicera ditt hållbarhetsarbete

• skräddarsydd handlingsplan på över 100 aspekter som passar dina ambitioner och mål

Swedish Welcome-metoden

Anmälan

Antalet deltagare är begränsat, så anmäl ditt intresse redan idag. Sista anmälningsdag är 21 februari.

Mer information

Läs mer om Swedish Welcome och de andra 550+ företagen som deltagit (inklusive ett 10-tal från Blekinges ARK56)

18 januari 2022

KANONSTART FÖR UTBILDNINGAR I DIGITALA SYSTEM - SKA DU MED?

Den 13-14 januari genomförde vi den uppskattade utbildningen Marknadsföring på Facebook och Instagram som ingår i kurspaketet Digitala System 2.0. Insatsen baseras på en genomförd kartläggning över digitala system och kanaler som kan stärka konkurrenskraften för just Blekinges besöksnäring.

Kurspaketet Digitala system 2.0 i CoTourism

Som ett första steg erbjöds de 50 anmälda deltagarna en grundkurs som genomfördes på egen kammare för att samla gruppen till gemensam kunskapsnivå. Nu har vi startat upp steg 2 vilket är digitala realtidsutbildningar inom dessa system och kanaler. Än kan du anmäla dig kostnadsfritt till resterande utbildningarna i kurspaketet, mer info hittar du på visitblekinge.se/cotourism.se

Här är några kommentarerna från de nöjda deltagarna i förra veckan:

”Stort tack till er, ni har öppnat en ny värld.”

”Jättebra genomgång av annonsering! Nu känner jag att jag kan göra detta själv, i stället för att helt anlita en byrå som gör det åt mig."

”Väldigt bra och detaljerad presentation. I många kurser tidigare har man fått veta varför man ska annonsera och statistik på vart man ska annonsera etc, men inte hur man går tillväga genom de olika verktygen som finns. Väldigt nöjd med denna kurs. Bästa hittills. Blir spännande att delta i de andra.”

” Rickard var mycket pedagogisk och gick igenom på ett mycket bra sätt, så att det var enkelt att hänga med. Bra även med att visa hur han arbetar (riktiga case).”

”Mycket bra att utbildningen spelas in och vi får den i efterhand så vi kan gå tillbaka och fördjupa oss mer för att använda oss av de nya kunskaperna. Stort TACK!”

”Lugn och pedagogisk genomgång där man kontinuerligt besvarade frågor från deltagarna.”

”Kan bara sammanställa att allt var bra och nyttigt för vår marknadsföring”

”Jättebra upplägg. Föreläsaren var engagerad och kunnig. Fick många värdefulla tips och gav mer än förväntat.”

”Har fått många bra tips och verktyg på hur vi kan bygga våra annonser.”

6 december 2021

Pitchaafton för idéer och finansiering

Ikväll arrangerades pitchafton där Almi Företagspartner Blekinge och BBI var inbjudna talare för att prata om hur man säljer in en idé och var man hittar finansiering för den.Helena Holgersson på Almi pratade om när idéer ska utvecklas och företag ska växa. Hon gav information om hur företag kan söka lån under en tillväxtresa, och erbjöd dessutom kostnadsfri rådgivning där de erbjuder en visualisering av företags nuläge och/eller simulera framtida affärer. Flera av de 15 deltagarna anmälde sitt intresse för möjligheten. Är du intresserad av detta erbjudande, kontakta helena.holgersson@almi.se

På träffen berättade även Carina Augustsson från BBI om NABC-modellen som fungerar som ett konkret stöd när du ska definiera din idé och förbereda en slagkraftig pitch. Ett perfekt verktyg som utmanar dig att tänka igenom vad som gör din idé värdefull.

Missade du mötet men vill ha presentationerna, maila lotta@visitblekinge.se

Almi och BBI berättade om idéer och finansiering

 

23 november 2021

Locka nya kunder genom världsarvet

Igår träffades vi på @dragsocamping för att prata om hur besöksnäringsföretag kan locka nya kunder genom Blekinges fantastiska världsarv. Med oss hade vi världssamordnare Lisa från  @karlskronakommun som gav tips på låga trösklar för att integrera besöksmålen i sin marknadsföring. Södra Ölands världssamordnare Emma gav konkreta uppslag på hur de jobbar med ex informationsmaterial och utbildningar. David på Dragsö Camping berättade om hur de skapar paket kring ämnet, hur de exempelvis investerat i en mycket populär äventyrsminigolfbana med världsarvtema och hur de deltar i världsarvsdagarna i oktober som dessutom är ett bra exempel på hur man kan förlänga säsongen. Det blev många bra diskussioner mellan deltagarna, och dagen till ära deltog några drivna uf-företag som man inte får glömma bort när det gäller samarbeten och utbyten.

Frukostmöte på Dragsö Camping om världsarvet som marknadsföring

 

12 november 2021

Start för Utbildning av den digitala kundresan

Kundresan har förändrats i grunden och som företagare behöver du vara där dina kunder befinner sig just nu. De flesta köpbeslut tas inte längre vid skyltfönstret så för att lyckas måste du behärska och utveckla den digitala kundresan. 

I höstas sammanställde vi en rapport över digitala system som kan öka försäljningen för besöksnäringen. Nu är det dags för nästa steg i processen vilket är att erbjuda utbildningar i marknadsföring i Facebook och Instagram, Google Ads, Google Analytics, Google My Business, SEO, Tripadvisor, HolidayCheck och bokningssystem. Målet är att du efter genomförd utbildning ska se ett betydligt bättre resultat både kortsiktigt och långsiktigt.

Insatserna pågår från november 2021 till mars 2022, och du som företag går in med tid medan CoTourism-projektet står för finansieringen. För uppdraget har vi anlitat Nischad Utbildning som har utbildat över 4 000 företag med just ökad försäljning i fokus.

För att optimera nyttan med satsningen har vi byggt upp innehållet i ett antal steg:

1. Kickstarterutbildning
Nio lektioner på två olika nivåer inom marknadsföring på Facebook och Instagram

2. Realtidsutbildningar:
- Marknadsföring i Facebook och Instagram
- Google Ads
- Google Analytics/SEO
- Google My Business
- Tripadvisor och HolidayCheck
- Bokningssystem

3. Individuell rådgivning 
Två timmar per företag

4. Alumni-grupp
För stöd och experthjälp i 12 månader

Mer information om utbildningarna och anmälan hittar du här.

Från Port Hotel Karlshamn

18 oktober 2021

Stort engagemang på första fysiska träffen

Igår träffades ett 20-tal företag för att diskutera erfarenheter och tankar kring utbyten och nätverk. Engagemanget var stort bland deltagarna som varken drog sig för att dela med sig av goda exempel eller addressera utmaningar. Samarbete ses som en avgörande framgångsfaktor för affärsutveckling, medan marknadsföring och spridning av paket fortfarande är en nöt att knäcka. Vikten av att bredda sina målgrupper betonades - utöver turister så bör även invånarna och företagen i regionen värderas som starka kunder och samarbetspartners.

Tre företagare bjöd på presentationer;

- Ninni på Pensionat Järnavik berättade om hur man måste våga samarbeta med både besöksnäringsföretag och närproducenter. Nyckeln är att våga investera i samarbeten och lyfta varandra, ensam är inte starkast.

- Christer på Hälleviks Camping pratade om vikten att sätta ihop färdiga paket då det efterfrågas av kunden, och om vilka utmaningar man kan stöta på längs vägen. Viktigt är också att få med sig kommunen på tåget.

- Charlotte från Ronneby kommun pratade om hur företag kan utveckla hållbarhetsarbetet och lönsamheten genom att vara praktikplats för arbetssökande. I en ny satsning "Våga förändra Blekinge" blir det enklare att göra den investeringen som gynnar både ditt företag och en annan medmänniska i samhället. 

Fler nätverksträffar kommer ske under 2022, och de postas på webben så snart datum är satta. Är du sugen på att ses innan dess kommer redan ett tillfälle den 6 december. Då pratar vi om hur man säljer in en idé och var man hittar finansiering för den. Anmälan görs här.

Vill du diskutera nätverksträffens frågor, eller något annat, under tiden så finns en sluten facebook-grupp du kan gå med i.

Nätverksträffen skapade stort engagemang

28 september 2021

En digital resa i att öka synlighet och bokningsgrad

Över 30 verksamma inom Blekinges besöksnäring deltog i vårt seminarium igår om digitala system som ökar företagens konkurrenskraft. Deltagarna fick information och verktyg kring förståelse för kundresan, ökad synlighet och ökad bokningsgrad. En insikt under mötet var att marknadsföring idag är lika viktigt som kärnverksamheten i sig.

Digitala lösningar dominerar när besökaren letar, väljer och fattar beslut. Och digitala kanaler är idag nödvändiga verktyg för att marknadsföra, utveckla och förbättra sin verksamhet. Detta är grunden till att en insats kring digitala system initierades i projektet CoTourism som stötar besöksnäringsföretag i pandemin. Under mötet gav fullservicebyrån Milou, som har haft uppdraget för insatsen, deltagarna en överskådlig analys och kartläggning över system som kan ge en extra skjuts ut ur pandemisvårigheterna och in i framtiden. På agendan fanns även trender och undersökningar av resenärernas beteende liksom realtidsundersökningar med deltagarna.

Bild från mötet om digitala system i projektet CoTourism

– Vi är jätteglada för den uppslutning vi får från företagarna och det tyder återigen på vilket engagemang och driv som finns i vår besöksnäring. Företagarna sliter hårt i sina verksamheter men de vill fortfarande vidareutvecklas, skapa nya möjligheter och nå ut ännu bättre, till ännu fler. De jobbar med högt och lågt så gott som hela tiden, och många gånger har de svårt att frigöra tid för djupdykningar, så som exempelvis sondera terrängen i denna djungel av digitala system. Vår ambition är att kunna bidra här och hålla det på en så konkret nivå som möjligt så att det gör skillnad på riktigt, säger Lotta som är projektledare för CoTourism.

En skräddarsydd process för just Blekinges företag

Insatsens upplägg och innehåll är skräddarsytt för Blekinges aktörer bland annat tack vare den behovsanalys av närmare 50 företag som tidigare gjorts i projektet. Det är tydligt att behovet av och kunskapen om digitala system varierar mycket. Några av aktörerna har avancerade bokningssystem och följer trafiken till egna webbplatsen noga, andra använder mejl och telefon och är nöjda med det. Det är inget självändamål att vara digital i sitt erbjudande men att känna till, förstå och utvärdera möjligheterna öppnar upp för mycket, framför allt i den digitala tid vi lever och med de tendenser som kan urskiljas framåt. Steg två i processen är att projektet upphandlar konsulter som kan stötta företagen i utbildning och implementering av systemen. Även denna del kommer vara kostnadsfri för företagen och fortlöper från november 2021–februari 2022.

Missade du seminariet men vill ta del av rapporten och annat material? Eller är du intresserad av den fortsatta processen? Kontakta lotta@visitblekinge.se Anmälan att delta i insatserna är öppen under hela projektperioden, fram till våren 2023.

8 september 2021

Insats 27/9: Analys och kartläggning av digitala system

Det är tydligt att det existerar ett oerhört varierat behov av digitala system. Och användandet av just digitala stödsystem - och förmodligen också kunskapen om dem - skiljer sig dramatiskt bland er besöksnäringsaktörer. En del har avancerade system för er kunddata medan andra har det i mail, en del har onlinebokning med betalning medan några av er vill att vi ringer för att boka. Det finns inget självändamål med att vara digital i sitt erbjudande - men det finns ett självändamål att känna till, förstå och utvärdera de digitala möjligheterna så att du kan göra aktiva val i din verksamhetsutveckling. Att vi sedan tror att det finns en enorm möjlighet i att bli åtminstone en bit mer digital, är en analys som bekräftats när projektet skrevs fram.

Era behov har varit en stor del i den behovsanalys och kartläggning av befintliga system som vi gjort i projektet. Utöver detta har vi även tittat på den faktiska besökarens krav och önskemål. Genom att titta på exempelvis trender och rapporter kopplat till förväntad framtidsutveckling identifierar, kartlägger och analyserar vi upplevelser, funktioner och system som motsvarar besökarens krav och önskemål. Och då med perspektivet "hela kundcykeln".

På vårt digitala möte kl 15.00-16.30 den 27 september får du en genomgång av den analys och kartläggning som gjorts på de digitala system som kan ge er i besöksnäringen konkurrensfördelar. Under mötet kommer vi även titta på möjligheterna för er att få kostnadsfria konsulttimmar för utbildning och implementering av de system som matchar era behov.

Vill du delta på mötet, anmäl ditt intresse här senast den 23 september.

8 september 2021

Fullt digitalt hus på uppstartsmötet

Så många som 60 taggade besöksnäringsaktörer möttes upp igår i den digitala sfären för mingel, projektpresentation och gruppdiskussioner om branschens utmaningar och möjligheter, pandemins effekter och analys av trender på uppgång. Tekniken skötte LiveGreen på bästa tänkbara sätt.

– Besöksnäringen är en av Blekinges viktigaste branscher och en stark konkurrensfördel när det gäller att bygga Blekinges varumärke. Det är också en motor för kompetensförsörjning, inflyttning och etableringar. Branschen har tyvärr drabbats hårt av pandemin, vilket riskerar intäktsförluster och i värsta fall till en halvering av antalet årsarbetstillfällen. Och det är just därför detta projekt är så viktigt – vi måste stötta aktörerna att gå starkare ur krisen. Det känns fantastiskt roligt att intresset var så stort på dagens uppstartsmöte  vi var faktiskt fler deltagare än antalet anmälda, hur ofta händer det? säger projektledaren Lotta Johansson.

Framtiden är digital och hållbar
Projektet fokuserar på att hjälpa företagen att implementera digitala lösningar, öka den digitala närvaron, utveckla digitalt säljbara produkter och på att skapa hållbara erbjudanden – både individuellt och tillsammans med branschkollegor. Några exempel på insatser i projektet är stöd inom foto- och filmproduktion och hållbar produktutveckling, kartläggning och analys av digitala system och den konsulthjälp som krävs för att implementera dem, affärsutveckling och marknadsföring. Förhoppningsvis tillåter restriktionerna också några fysiska träffar - inspiration, idégenerering och samarbeten är viktiga bitar. På dagens uppstartsmöte presenterades en analys av marknad, målgrupp och trender, liksom projektets hållbarhetsarbete.

– Företagen får helt enkelt ett smörgåsbord av insatser att välja mellan, och väljer själva vilka delar som passar deras behov. Alla insatser finansieras av projektet som pågår till 2023, och det går fortfarande att göra en intresseanmälan - vi har plats för fler och det finns något för alla! Så tveka inte att höra av dig och tipsa branschkollegorna – tillsammans kan vi göra Blekinge till en urstark besöksdestination, uppmuntrar projektledaren Lotta.

Mötet spelades in, och vill man se det i efterhand, eller ha tillgång till materialet som delades ut under mötet, kontakta lotta@visitblekinge.se

Ett digitalt möte med driv och framåtanda

Kontakt
Lotta Johansson
Anmäl ditt intresse till lotta@visitblekinge.se
Mer om projektet: https://www.visitblekinge.se/cotourism

7 september 2021

Insats kick-off 29/9: Fem steg till starkare och hållbarare produkter

I höst kör vi i gång kursen Hållbar produktutveckling tillsammans med Svensk Destinationsutveckling som är en av Sveriges ledande aktörer inom affärsutveckling för besöksnäringen. Arbetet är upplagt i fem steg och efter genomförd process står du stärkt och har redan tagit första stegen mot bättre och hållbarare affärer. Fokus i processen är att du enkelt ska få inspiration och stöd att omsätta nya kunskaper i din egen verksamhet. Samtliga träffar är kl 9-12.

  • 29/9 Kick-off där vi bekantar oss med varandra, med våra utmaningar och våra styrkor. Vi tittar på den Svenska Besökaren, genom en matnyttig föreläsning med Caroline Jönsson som tar fasta på hemestertrenden och hur vi kan dra nytta av den.
  • 13/10 Workshop hållbarhet där Frida Winter ger konkreta exempel på hållbarhetsarbete som ger effekt både för naturen, samhället och ditt företags plånbok. Frida och Caroline leder sedan en workshop där du får jobba med att synliggöra ditt eget hållbarhetsarbete och hur du bäst kan dra nytta av det i din verksamhet.
  • 27/10 Workshop marknadsföring - Sophie Nyström föreläser om hur du ska kommunicera för att locka naturälskande besökare och Johan Olofsson berättar hur du stärker din digitala närvaro.
  • 9/11 Mobile labs Det är viktigt att omsätta nya kunskaper i praktiken och i det fjärde och femte steget är det just det som är fokus. Tillsammans med Svedest experter får chans att vässa alla aspekter av din produkt och marknadsföring. Först i workshop och sedan i individuell coachning.

Vill du delta i kursen, anmäl ditt intresse senast 22 september.

15 augusti 2021

20 företag fick hjälp med proffsbilder

Som en av de första insatserna i projektet erbjöds proffsfotografering ute i verksamheterna. 20 besöksföretag deltog i insatsen och resultatet blev en uppsjö med nya proffsiga bilder som kan användas till marknadsföring och sälj. Projektteamet har fullt upp med att planera fler insatser inför hösten 2021. Mer information presenteras under uppstartsmötet den 7 september kl 9-11. Har du inte anmält dig till att delta i projektet än, är du varmt välkommen att kontakta lotta@visitblekinge.se så får du kontinuerlig information om projektet och insatserna.

Kollage proffsbilder

Fotograferna bakom bilderna är Hanna Franzén (@fotofranzen) och Annika Persson (@precious_people_photographer)

1 juli 2021

Missa inte uppstartsmötet

Den 7 september kör vi uppstartsmöte där vi presenterar de insatser och stöd ni kan få i projektet. Vad sägs om proffshjälp att ta fram/paketera digitalt säljbara produkter och erbjudanden – både enskilt och i samarbete med andra aktörer. Eller direkt stöd i marknadsföring, digitala system och sociala medier. Det kommer även bli nätverksträffar och inspirationsseminarier. Och mycket mer!

Insatserna kommer att genomföras från höst 2021 till vinter 2022/2023. Ni väljer själva vilka ni vill delta i, och projektet står för finansieringen. Vi är så glada att det redan nu är över 50 företag som anmält sitt intresse. Det visar på vilket driv och viljekraft vi har i besöksnäringen! Har ni inte anmält er än, maila lotta@visitblekinge.se

Vi återkommer med mer info, men boka in tiden redan nu!

Uppstartsmöte

22 juni 2021

#stayinblekinge - kampanj i sociala medier

För att bidra med akuta säljinsatser under 2021 har vi skapat en marknadsföringskampanj i sociala medier under sommarens 3 månader. Då vi förväntar oss att trenden hemester och svemester fortsätter även i år har vi valt att fokusera på Blekinge och närliggande regioner. Budskapet är att upptäcka Blekinge. I Blekinges kommuner är budskapet #stayinblekinge och vi uppmuntrar till rörelse över kommungränserna. Målgrupperna för annonseringen segmenteras baserat på intresse och geografisk position/bostadsort. Både boende i och utanför länet är i målgruppen för kampanjen, men bearbetas med olika budskap.

Trafiken leds till en Hemesterguide där man kan läsa artiklar och få inspiration om besöksmålen. Läs hemesterguiden här.

Kollage

18 juni 2021

Sommarkampanj i 120000 exemplar

Inför högsäsongen har vi skapat en hemesterkampanj i samarbete med BLT för att locka både Blekingebor och våra besökare att semestra på hemmaplan. På sex sidor i deras populära sommarbilaga marknadsför vi Blekinge som besöksdestination och ger förslag på ställen och aktiviteter. Syftet är att leda till en generellt ökad attraktionskraft i och till Blekinge, fler gäster i rörelse och på så sätt mer intäkter till er. Sommarbilagan trycks i 120 000 och når alla hushåll i Blekinge och dessutom finns den digitala versionen tillgänglig för alla under sommarmånaderna. Den delas även ut på flera platser runt om i regionen.

Läs sommarbilagan här

Montage artiklar

19 maj 2021

Bli fotad av proffsfotograf

Många av er har ett stort behov av proffsiga bilder och behöver nytt material till exempelvis webben, sociala medier och trycksaker. Vi har därför upphandlat fotografer som kommer ut till er och ta proffsbilder! Det finns 20 platser, och projektet betalar för bilderna. Deadline för anmälan är vecka 20.

Anmäl er här

Benjamin Combs

11 maj 2021

Ta del av en värld av kunskap

Visit Sweden har en kunskapsbank där du kostnadsfritt och enkelt kan ta del av filmer, publikationer och presentationer. Här kan du inspireras och få nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring, eller hur du kan utveckla din produkt för internationella besökare.

De senaste upplagda materialen handlar om resenärernas resplaner de kommande 6 månaderna, hur besöksnäringen kan dra nytta av Visit Swedens Svemesterkampanj, och hur den svenska målgruppen ser ut.

https://corporate.visitsweden.com/kunskap/

Blommande träd i Kungsträdgården
Foto: Cecilia Larsson Lantz/Imagebank.sweden.se

15 mars 2021

Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism

Är ni ett besöksnäringsföretag som erbjuder produkter inom natur- och ekoturism? Vill ni utveckla er produkt och eller ställa om er verksamhet till ändrade förutsättningar till följd av pandemin, klimat­omställningen och den digitala strukturomvandlingen? Då kan ni söka ekonomiskt stöd i form av utvecklings­checkar.

Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

outdoor