CoTourism Nyheter

20210315

20 företag fick hjälp med proffsbilder

Som en av de första insatserna i projektet erbjöds proffsfotografering ute i verksamheterna. 20 besöksföretag deltog i insatsen och resultatet blev en uppsjö med nya proffsiga bilder som kan användas till marknadsföring och sälj. Projektteamet har fullt upp med att planera fler insatser inför hösten 2021. Mer information presenteras under uppstartsmötet den 7 september kl 9-11. Har du inte anmält dig till att delta i projektet än, är du varmt välkommen att kontakta [email protected] så får du kontinuerlig information om projektet och insatserna.

Kollage proffsbilder

Fotograferna bakom bilderna är Hanna Franzén (@fotofranzen) och Annika Persson (@precious_people_photographer)

20210701

Missa inte uppstartsmötet

Den 7 september kör vi uppstartsmöte där vi presenterar de insatser och stöd ni kan få i projektet. Vad sägs om proffshjälp att ta fram/paketera digitalt säljbara produkter och erbjudanden – både enskilt och i samarbete med andra aktörer. Eller direkt stöd i marknadsföring, digitala system och sociala medier. Det kommer även bli nätverksträffar och inspirationsseminarier. Och mycket mer!

Insatserna kommer att genomföras från höst 2021 till vinter 2022/2023. Ni väljer själva vilka ni vill delta i, och projektet står för finansieringen. Vi är så glada att det redan nu är över 50 företag som anmält sitt intresse. Det visar på vilket driv och viljekraft vi har i besöksnäringen! Har ni inte anmält er än, maila [email protected]

Vi återkommer med mer info, men boka in tiden redan nu!

Uppstartsmöte

20210622

#stayinblekinge - kampanj i sociala medier

För att bidra med akuta säljinsatser under 2021 har vi skapat en marknadsföringskampanj i sociala medier under sommarens 3 månader. Då vi förväntar oss att trenden hemester och svemester fortsätter även i år har vi valt att fokusera på Blekinge och närliggande regioner. Budskapet är att upptäcka Blekinge. I Blekinges kommuner är budskapet #stayinblekinge och vi uppmuntrar till rörelse över kommungränserna. Målgrupperna för annonseringen segmenteras baserat på intresse och geografisk position/bostadsort. Både boende i och utanför länet är i målgruppen för kampanjen, men bearbetas med olika budskap.

Trafiken leds till en Hemesterguide där man kan läsa artiklar och få inspiration om besöksmålen. Läs hemesterguiden här.

Kollage

20210618

Sommarkampanj i 120000 exemplar

Inför högsäsongen har vi skapat en hemesterkampanj i samarbete med BLT för att locka både Blekingebor och våra besökare att semestra på hemmaplan. På sex sidor i deras populära sommarbilaga marknadsför vi Blekinge som besöksdestination och ger förslag på ställen och aktiviteter. Syftet är att leda till en generellt ökad attraktionskraft i och till Blekinge, fler gäster i rörelse och på så sätt mer intäkter till er. Sommarbilagan trycks i 120 000 och når alla hushåll i Blekinge och dessutom finns den digitala versionen tillgänglig för alla under sommarmånaderna. Den delas även ut på flera platser runt om i regionen.

Läs sommarbilagan här

Montage artiklar

20210519

Bli fotad av proffsfotograf

Många av er har ett stort behov av proffsiga bilder och behöver nytt material till exempelvis webben, sociala medier och trycksaker. Vi har därför upphandlat fotografer som kommer ut till er och ta proffsbilder! Det finns 20 platser, och projektet betalar för bilderna. Deadline för anmälan är vecka 20.

Anmäl er här

Benjamin Combs

20210511

Ta del av en värld av kunskap

Visit Sweden har en kunskapsbank där du kostnadsfritt och enkelt kan ta del av filmer, publikationer och presentationer. Här kan du inspireras och få nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring, eller hur du kan utveckla din produkt för internationella besökare.

De senaste upplagda materialen handlar om resenärernas resplaner de kommande 6 månaderna, hur besöksnäringen kan dra nytta av Visit Swedens Svemesterkampanj, och hur den svenska målgruppen ser ut.

https://corporate.visitsweden.com/kunskap/

Blommande träd i Kungsträdgården
Foto: Cecilia Larsson Lantz/Imagebank.sweden.se

20210315

Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism

Är ni ett besöksnäringsföretag som erbjuder produkter inom natur- och ekoturism? Vill ni utveckla er produkt och eller ställa om er verksamhet till ändrade förutsättningar till följd av pandemin, klimat­omställningen och den digitala strukturomvandlingen? Då kan ni söka ekonomiskt stöd i form av utvecklings­checkar.

Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

outdoor