Marknadsinsatser för att stärka Blekinges attraktionskraft

Visit Blekinge är regionens gemensamma marknadsbolag med uppdraget att öka kännedomen om Blekinges unika kvaliteter – som besöksmål, etableringsplats och livsmiljö. Genom nära samarbete med näringsliv, kommuner och offentliga aktörer driver vi strategiska marknadsinsatser som lockar fler att bo, besöka och verka i Blekinge.

 

Våra fokusområden

  • Marknadsföring & kommunikation – digitala kampanjer, PR och content marketing.
  • Kompetensutveckling & nätverk – utbildningar och branschträffar.
  • Omvärldsbevakning & analys – trendspaningar och målgruppsinsikter.

Projekt & satsningar

Live in Blekinge – för ett starkare Blekinge

Strategiskt projekt som stärker Blekinges attraktionskraft och synlighet, både nationellt och internationellt.
🎯 Mål: Fler invånare, fler företag, fler besökare.
🔗 Läs mer om Live in Blekinge

 

Platsvarumärket – BLEKINGE. Kom närmare.

Gemensam varumärkesplattform med riktlinjer, mallar och kampanjmaterial som alla kan använda.
🔗 Utforska Verktygslådan

 

Glocal Blekinge – internationell närvaro

Initiativ som sätter Blekinge på den internationella kartan och attraherar investeringar och samarbeten.
🔗 Läs mer om Glocal Blekinge

 

Utbildningsbiblioteket – 60+ timmar kunskap

Digitalt bibliotek med utbildningar inom affärsutveckling, marknadsföring och hållbarhet.
🔗 Utforska Utbildningsbiblioteket

 

Besöksnäringsstrategi – rätt besökare, rätt plats, rätt tid

Plan för att utveckla Blekinges besöksmål med fokus på hållbarhet och kvalitet.
🔗 Ta del av strategin

 

Blekingerapporten – insikter för framtiden

Analys av vad som gör Blekinge attraktivt för framtidens arbetskraft.
🔗 Läs mer om Blekingeanalysen


 

Senaste nytt!

Milstolpar  

2012 – Visit Blekinge startade som ett EU-projekt för att stärka Blekinges besöksnäring och drevs sedan vidare som en ideell förening ägd av ett stort antal av Blekinges besöksnäringsföretag. 

2014 – Visit Blekinge AB (svb) bildas i syfte att i nära samverkan med länets kommuner, andra offentliga intressenter samt näringslivet stärka varumärket Blekinge och skapa förutsättningar för att utveckla besöksnäringen i regionen. Detta genom nationell och internationell marknadsföring. 

2021 – Visit Blekinge får en ny ägarform; Region Blekinge och våra fem kommuner. I och med detta utökas uppdraget till att öka kännedomen och synligheten av Blekinges attraktionskraft även inom områdena inflytt och etableringar. 

2024 – Visit Blekinge utvecklar ett regionalt platsvarumärke för att stärka Blekinges position och ge stöd för att attrahera fler invånare, medarbetare, studenter, företag och besök. En verktygslåda full av kommunikations- och marknadsföringsstöd fritt att använda för alla som vill stärka sitt eget eller Blekinges varumärke.