svarta boxar

Digital närvaro

Idag möter du inte bara dina kunder eller gäster fysiskt, IRL, utan också genom olika digitala plattformar och kanaler. För dig som näringsidkare är de digitala mötena med befintliga och framtida kunder precis lika viktiga som de klassiska öga mot öga-mötena. Därför är det enormt viktigt att både initiera och möta dialoger som sker på verksamhetens digitala ytor.

 

Webbplats

Idag är det mer regel än undantag att företag och verksamheter inom besöksnäringen besitter en webbplats. Webbplatsen är central i den digitala närvaron för dig som näringsidkare då detta är ditt eget skyltfönster där du kan visa upp din verksamhet och besitter total kontroll över innehållet på den. Webbplatsens attraktivitet, både sett till innehåll och estetik då din webbplats först och främst skall inspirera dina kunder/gäster att besöka dig. Se därför din hemsida likt en fysisk butik där kunden/gästen förväntar sig ordning och reda på hyllorna av produkter.

 

Tips

  • Vid skapandet av en webbplats eller vid en rebranding, lägg tid och tankekraft på att välja vilken som ska vara er registrerade domänadress. På samma sätt som det ska vara lätt att hitta ditt företag på sociala medier är det viktigt att företagets namn exponeras på rätt sätt vid domänregistrering. Tydlig koppling till verksamhetens namn är därför att rekommendera. Vid val av så kallad toppdomän rekommenderar vi .se eller .com. Om din verksamhet riktar sig åt det internationella hållet snarare än det nationella, är den sistnämnda att föredra.
  • Håll din sida uppdaterad. En hemsida är precis som en fysisk butik i behov av färskvaror. Lägg därför tid på att hålla din hemsida uppdaterad med erbjudanden, prislistor, öppettider, evenemang och liknande. Det är också mycket viktigt att kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress exponeras tydligt för att besökaren enkelt ska kunna interagera i en tvåvägskommunikation.
  • Precis lika viktigt som det är att hålla hemsidan aktuell är det att dokumentera evenemang och andra positiva händelser genom bilder som kan inspirera och locka kunder till både besök och köp.
  • Strukturen på hemsidan med tillhörande undersidor är av största vikt för att kunna skapa en positiv kundupplevelse. Man brukar tala om att en hemsida ska vara friktionsfri med så få klick som möjligt för att hitta dit man ska. Se därför till att i största möjliga utsträckning tillgängliggöra produktinformation som exempelvis, avstånd, kartor över anläggningen, specifika rumstyper eller menyer. All denna information kan komma att behöva kategoriseras med tydliga rubriker och egna undersidor.
  • Baserat på digitala beteendemönster bland kunder och gäster rekommenderar vi att du som ska göra om din hemsida eller skapa en ny, bygger den mobile first. De allra flesta använder idag sin mobiltelefon eller en surfplatta när de besöker webben och därför riskerar en webbplats som är skapad för desktop-miljö att ge en sämre upplevelse för majoriteten av besökarna. Det är synd, eller hur?
  • Tid är idag av yttersta vikt sett till besöksupplevelse. Studier har visat att så lite som 3 sekunders laddningstid kan vara avgörande för om kunden/gästen stannar på din hemsida eller väljer att gå någon annanstans. För att mäta din laddningstid kan du enkelt använda dig av PageSpeed Insights från Google.
  • Om du implementerat en webbshop med tillhörande kundvagn på din hemsida, se till att tillgängliggöra detta fält visuellt för besökaren i största möjliga utsträckning. Om din hemsida är byggd i WordPress kan du på ett smidigt och gratis sätt installera plugin av WooCommerce som möjliggör handel online. Betalningsalternativ finns det gott om, men en internationell gångbar väg är via Klarna. via Klarna  Om du inte har möjlighet att implementera en webbshop där du är bokningsbar online, rekommenderar vi att du åtminstone implementerar ett formulär, till exempel för reservering av bokning eller för att begära in en offert.

 

Google Business Profile

För att besökare på ett mer effektivt sätt skall hitta till just din webbplats råder vi alla näringsidkare med en webbsida att ta ansvar för sitt Google Business Profile-konto (GBP-konto) som tidigare hett Google My Business. Det är en kostnadsfri företagsprofil där dina uppgifter för din verksamhet exponeras via Googles olika sökfunktioner, som exempelvis Google Maps och den traditionella sökmotorn på Google. Idag googlar vi allting och det är sällan då vi besöker en hemsida för första gången som vi faktiskt skriver ut hela webbadressen.

Google samlar nämligen upp en massa relevant information om din verksamhet som exempelvis kontaktuppgifter, öppettider och liknande. Emellanåt så blir inte denna information korrekt och därför är det av största vikt att du som företagare faktiskt ansvarar för att dina uppgifter överensstämmer med de uppgifter som exponeras via Googles olika sökfunktioner. 

 

Hur tar jag ägandeskap över mina uppgifter?

Men allra största sannolikhet finns redan ditt företags uppgifter på Google. Du kan enkelt testa detta genom att googla din verksamhets namn. Om du använder dig av en dator i så kallad desktopmiljö så är det den rutan som dyker upp till höger på din skärm. Om du använder en mobil enhet är detta det första resultatet som dyker upp under de eventuella betalda annonserna. Syns det en text där det står ”äger du företaget?” – klicka på den länken och följ anvisningarna för verifiering av ditt ägarskap för just ditt företag på Google. Denna typ av verifiering brukar vanligtvis ske via sms eller telefon. 

Om ditt företag mot förmodan inte skulle dyka upp vid en sökning så följer du bara denna länk för att registrera ditt företag. Därefter på ”Hantera nu”.

Du behöver utöver ta ägandeskap över dina uppgifter även ta ägandeskap på över recensioner genom att svara och bemöta dessa med så korts responstid som möjligt. Oavsett om recensionerna var mer eller smickrande – bemöt dem i största möjliga utsträckning. Du kan också komplettera resultaten som visas vid sökning av ditt företag med insäljande bilder och korrekta uppgifter avseende telefonkontakt och öppettider.

Uppmana gärna dina besökare att ge recensioner av din verksamhet på Google, Eniro eller Tripadvisor. Positiva recensioner genererar nämligen en högra placering i resultatlistan vid exempelvis "gårdbutiker i Sverige" eller "svenska campingar".

Du kan även få ut statistik över exempelvis volymer av digitala besökare som hittar till dig via Google. Detta kan då skickas till dig från Google via aviseringar. Läs mer om hur du hanterar aviseringarna och vilken typ av data du önskar få skickad till dig från Google. 

Vill du lära dig mer om GBP och hur du kan få ut maximal effekt av ditt företags digitala närvaro via Google? Ta då gärna en titt på Digitalakademin och registrera dig kostnadsfritt.

 

Tripadvisor

Tripadvisor är just nu världens största resesajt med en uppsjö av oändligt många olika verksamheter med kopplingar till besöksnäringen. Alltfrån upplevelser, hotell, campingar, vandrarhem, flygbolag och restauranger finns listade i denna databas där kunderna kan interagera med varandra om verksamheternas service, kvalité och dylikt. En stor del av innehållet är därför användargenererat, dvs att konsumenterna själva publicerat informationen och omdömet av den specifika verksamheten. Detta ger dig som näringsidkare möjligheten att låta dina konsumenter eller gäster själva berätta om sina positiva upplevelser hos din verksamhet. Ett användargenerat material besitter högre trovärdighet i konsumentens/gästens ögon än eget producerat material. På detta vis kan ditt varumärke bygga förtroende mot framtida kunder genom dina existerande. Dessa recensioner kan även kopplas till ditt Google My Business-konto.

Registrering och användning

Det finns mängder av tilläggsfunktioner på Tripadvisor där man exempelvis kan addera bilder för att påvisa bredden av sin verksamhet, man kan beställa konstnadsfri skylt för att låta sina kunder/gäster veta att man är möjlig att ge omdöme till, optimera annonsering, boka direkt via TripAdvisor, installera widget på sin egen hemsida för omdömeslämnande etc.

Det viktigaste är dock att finnas närvarande på TripAdvisor och ta ansvar för den information som finns där då 70 % av alla resenärer globalt sett inspireras av recensioner på denna sida.

Bemöt också alltid alla omdömen – positiva som negativa. För tips om detta ber vi dig som näringsidkare att kika på vår rubrik ”Bemötande av omdömen” som ligger under fliken ”Värdskap”.