kaffekopp med tummen upp

Sociala medier

Idag sker inte möten enbart fysiskt utan också genom olika digitala plattformar och kanaler. Som näringsidkare är dessa möten med befintliga och framtida kunder precis lika viktiga som fysiska möten. I dagens samhälle är det därför viktigt att både initiera och möta dialoger som sker på digitala ytor.

 

Facebook

Idag har majoriteten av alla vuxna människor Facebook. Aktiviteten på plattformen är utmärkt för att skapa erbjudanden, förmedla nyheter och hålla igång kunddialogen även under svagare säsongsperioder. Överlag är Facebook ett kostnadseffektivt marknadsföringsmedel där du kan rikta dina erbjudanden och kommunikation, både geografiskt men även åldersmässigt och på så vis få större chans till exponering mot dina segmenterade kundgrupper.

 

Registrering och användning

  • Först och främst behöver du som privatperson ta ansvar för den sida för ditt företag du skapar. Med andra ord behöver du reda vara en användare på facebook med behörigt konto.
     
  • Därefter är det möjligt för dig att skapa en sida för din verksamhet. Detta görs genom att registrera sidan på facebook på denna länk. Kom ihåg att skapa ett konkret namn på sida för din verksamhet med tydlig koppling till verksamhetsnamnet.
     
  • Se till att kommunicera all kundinformation om verksamheten på företagets facebooksida. Detta inkluderar exempelvis, fysisk adress, telefonnummer, öppettider, e-postadress och liknande.
     
  • Du kan även addera länkar så att besökaren med ett enda knappklick hamnar på exempelvis din bokningssida.
     
  • Glöm inte heller bort att skapa ett autosvar för messengerfunktionen. Om en besökare önskar komma i kontakt med ditt företag förväntar de sig att bemötande i form av en respons oavsett tidpunkt på dygnet. Då kan ett autosvar meddela kunden att Ni återkopplar inom en viss angiven tidsram. Att skapa ett autosvar görs enklast ”Inkorg”à ”Hälsningar till kunder”à ”Direktsvar”.

 

Tips vid marknadsföring

  • Ha ett tydligt syfte med inlägget. Görs inlägget för relationsbyggande effekt mot kundbas, skall det förmedlas ett nyhetsvärde, är det en insats för att öka antalet följare eller är det ett erbjudande som ska kommuniceras? Ett tydligt syfte är det som hela inlägget startar med. Vad vill du uppnå med inlägget?
     
  • Om du kompletterar ditt inlägg med bilder, se då till att bilderna håller en bra kvalitet. De allra flesta mobilkameror håller en mer än tillräcklig sådan. Om du skall använda gamla bilder eller har tänkt att använda en screenshot, kontrollera då att upplösningen är tillräcklig för att budskapet i bilden skall nå fram.
     
  • Skapa relationer med dina följare. I alla inlägg som skrivs är det för att underhålla dina kunder och upprätthålla dialogen med dem. Här är det som alltid en balansgång mellan inspiration och information. Försök att hitta Ert eget sätt att kommunicera så att kunderna upplever dia inlägg som personliga och känner sig träffade av dem och på så vis vill interagera med inlägget.
     
  • Var inte rädd för att testa olika typer av inlägg! Det kan vara en kompletterande bild till din text, en video eller varför inte stories som har en kortare livslängd. All kommunikation kopplat till olika insatser i din verksamhet har möjligheter att kommuniceras både före, under och efter insatsen är gjord.
     
  • Skapa interaktion! Tävlingar är ett enkelt sätt att få dina följare att agera budbärare för dina inlägg. Genom att inlägg gillas, kommenteras och delas nåt dina inlägg även ut bland dina följares vänner och sprids då på vad som kallas för organiskt vis.
     
  • Tagga dina inlägg för sortering och även då ha möjlighet att sammankoppla dem med andra närliggande verksamheter som du har samarbeten med. Exempel på detta skulle kunna vara #visitblekinge eller @visitblekinge. Om du använder @ så ger detta möjligheter för den aktör du taggar att plocka upp dina inlägg och dela om från sina respektive facebooksidor.

 

Instagram

Instagram har visat sig vara ett oerhört effektivt sätt att inspirera snarare än att informera kunder. Genom bilder och videos kan du på så sätt som näringsidkare inspirera kunder att hålla sig uppdaterade om just din verksamhet.

 

Registrering och användning

  • Om du inte redan har en instagramprofil för din verksamhet råder vi dig som näringsidkare att skapa en via denna länk.
     
  • Var noga med att du registrerar din verksamhets profil som ett företagskonto då skillnaden mellan ett konto för en privatperson och en verksamhet skiljer sig ganska markant i mån av funktioner för dig som verksamhet. Genom företagsprofil får du dessutom tillgång till statistik för hur din profils inlägg når ut.
     
  • Upprätthåll korrekt information som exempelvis, epost, telefon nummer och fysisk adress.
     
  • Försök att interagera med andra konton från din verksamhetsprofil. Följ gärna de konton som är intressanta för din verksamhet. Kommentera och gilla de inlägg med tydlig koppling till din egen verksamhet. Genom andra konton är det även lätt att hitta inspiration för hur du själv ska skapa ett så attraktivt konto som möjligt.
     
  • Var inte rädd att testa olika typer av inlägg, film/foto är ju klassiskt, men om du sänder live eller skapar händelser från aktuella insatser/happenings i din verksamhet ökar du din attraktion här och nu. Låt gärna dina följare få ”kika bakom kulisserna” och lära känna din personal. Dina följare förväntar sig en form av exklusiv inblick när de valt att följa dig.
     
  • Det är även möjligt att skapa en synk mellan facebook och instagram så att samma typ av inlägg exponeras i bägge dina kanaler.
     
  • Glöm inte bort att använda både # (hashtag) och @ (namntag) när du skapar inlägg för att göra deltagare och samarbetspartners uppmärksamma på ditt inlägg. Om du använder fler än fem stycke hashtags så är det lämpligt att du lägger dem i en kommentar under det publicerade inlägget för att algoritmerna inte skall urvattnas och minimera din exponering.
     
  • Precis som ditt företag kan följa andra profiler kan du även följa specifika hashtags som har en koppling till din verksamhet.
     
  • Glöm inte hellr bort att platstagga var kortet/filmen/publiceringen har ägt rum. Då kommer även din publikation synas bland användare när de använder sig av platssökning.
     
  • Om du vill läsa mer om användningsområden och på instagram så råder vi dig att ta en titt på Instagrams Hjälp-sida.

 

 

LinkedIn

Precis som Facebook och Instagram skapar en profil för att upprätthålla dialoger och relationer med dina kunder så finns även LinkedIn som en liknande plattform för företagsnätverk. Här kan du interagera med andra företag och offentliga aktörer. Du kan också finna inspiration och ta del av nyheter och omvärldsanalyser som kommer upp i ditt flöde. LinkedIn är en smidig plattform för varumärkesbyggande och utvecklande av din verksamhet.

 

Registrering och användning

LinkedIn att en privatpersons profil tar ansvar och ägandeskap av en företagshemsida. Om du inte redan har en egen profil för dig som privat individ råder vi dig därför att skapa en sådan på denna sida. När du sedan skapat din profil kan du därefter skapa en en profil för din verksamhet eller företag. Detta gör du enklast genom att följa denna länk. När du väl kommit igång finns det en mängd fördelar med din LinkedIn-profil.

Du kan exempelvis:

  • Förmedla nyheter till dina relationella partners i vinstdrivande syfte.
     
  • Attrahera talanger och arbetskraft till din verksamhet.
     
  • Skapa nya relationer med närliggande verksamheter.
  •  
  • Etablera kontakter och delta i nätverk där det finns fler organisationer med liknande verksamheter.
     
  • Det finns även möjligheter till annonsering om du som näringsidkare vill utveckla eller komplettera din verksamhet med antingen kompetens eller utbud.
     
  • Läs gärna mer om vilka möjligheter det finns för företagsprofiler på HÄR.