Milstolpar
2012 – Visit Blekinge startade som ett EU-projekt för att stärka Blekinges besöksnäring och drevs sedan vidare som en ideell förening ägd av ett stort antal av Blekinges besöksnäringsföretag.
2014 – Visit Blekinge AB (svb) bildas i syfte att i nära samverkan med länets kommuner, andra offentliga intressenter samt näringslivet stärka varumärket Blekinge och skapa förutsättningar för att utveckla besöksnäringen i regionen. Detta genom nationell och internationell marknadsföring.
2021 – Visit Blekinge får en ny ägarform; Region Blekinge och våra fem kommuner. I och med detta utökas uppdraget till att öka kännedomen och synligheten av Blekinges attraktionskraft även inom områdena inflytt och etableringar.
2024 – Visit Blekinge utvecklar ett regionalt platsvarumärke för att stärka Blekinges position och ge stöd för att attrahera fler invånare, medarbetare, studenter, företag och besök. En verktygslåda full av kommunikations- och marknadsföringsstöd fritt att använda för alla som vill stärka sitt eget eller Blekinges varumärke.