Hällevik

Vår och sommar i Sölvesborg med Way out bros

Solen står högt på himlen och värmer allt under - sommar!

Allt är så annorlunda sen förra gången. Då var det en minst sagt blåsig vecka och vikarna fylldes av skridskoåkare ute på isen medan snön fyllde de tomma bokskogarna. Men denna gång är det ett annat typ av paradis. Vi anlände till Hällevik på eftermiddagen och slängde våra ryggsäckar på ryggen och påbörjade en vandring längs Cykelled Listerlandet till Hörvik för att sen gå tillbaka mot längs kusten genom naturreservatet. Träden fyllda av nästan självlysande gröna blad, vitsippor som täcker stora delar av marken under och skogens fräscha dofter som fyller näsborrarna - underbart. När solen började gå ner bakom träden hittade vi en perfekt plats för ett läger, reste tältet och hängde upp hängmattan med utsikt över det blåa havet.

Middagen bestod av en klassisk frystorkad rätt lagat på stormköket som satt som en smäck när man börjar bli lite mör och småfrusen när solen börjar gömma sig allt längre ner i horisonten.

Vi somnade snabbt till vågornas skvalpande och vaknade därefter upp till en ny, strålande dag här i Sölvesborgs Kommun

Bros

Hällevik - Ett sommarparadis!

Hälleviks camping är fylld av skrattande föräldrar och lekande barn - husvagn efter husvagn pryder det gröna gräset och den inbjudande vita sanden på stranden ett stenkast bort känns skön och varm mellan tårna.

Bland de första saker som människor nämner eller tipsar oss om här i Sölvesborgs Kommun är dess stränder - och vi förstår varför.
Vi bor vanligtvis ute i norra Blekinges djupa skogar mellan sjöarna och de stora, mossiga stenarna - så semsterkänslan fyllde oss till bredden - eller Hemesterkänslan snarare - när vi efter vår vandring i Listerlandet spenderade en dag på Hälleviks Camping och stranden nedanför. Det är lätt att komma till ro lutandes mot ett träd, kasta en frisbee, se glada människor runtom vars glädje smittar av sig, njuta av en picknick och höra barnens rop när de går ner i det ännu lite för kalla vattnet för ett vågat dopp.

Stunder man sent glömmer!

”Strandra” - att vandra längs stranden. Ett ord vi kommit på just efter denna dagens aktivitet!

Vi fick tips av @caroline.malmsjo att följa stigarna längs kusten - från Torsö till Sandviken. Längs flera stränder - stora som små, förbi idylliska små sommarstugor och sneda broar som sett många års ebb och flod. Nya båtar och lappade kanoter som nog hade kunnat berätta ett och annat om de kunde tala. Ibland gick vi lite vilse, men det gjorde inget för det fanns lika mycket att se på vår alternativa väg + att promenaden blev längre.

En härlig tur som vi varmt rekommenderar för er som inte provat den ännu. Den kan även förlängas till en mini-vandring om man tar sikte från Hällevik istället.. Nu sitter vi i solen på en annan del av kommunen, men det är en berättelse för en annan gång..

Vi önskar er en underbar onsdagskväll!

Bros

Grundsjön - den vackra, lilla sjön uppe på Ryssberget.

Förra gången vi var här såg det liiite annorlunda ut - då gick vi över isen och allt var täckt av snö. Denna gång tog vi med oss våra fiskespön, lämnade dunjackan hemma och provade att fånga en av de beryktade regnbågarna.. En underbar aktivitet för en molnig dag som denna - en aktivitet som blandar både spänningen av att det när som helst kan hugga till i linan med lugnet av att rofyllt sitta och titta ut över det stilla vattnet (tills det helt plötsligt hoppar upp en stor fisk och plaskar till vill säga!)

Det är väl ordnat med flera bryggor runtom sjön att gå ut på och minst lika många eldstäder och bänkar man kan fika vid eller grilla sin fångst på. Bokträdens gröna blad prydde den kuperade omgivningen och de oranga löven från fjolåret skapade fina färger vartän blicken for.

Men fick vi någon fångst då? Nä, så blev det inte denna gång... Har du fiskat uppe i Grundsjön?

Bros

Glamping - Camping för kungligheter!

Vilken erfarenhet vi haft - och om inte bilderna redan talar för sig själva så ska vi berätta mer om vår upplevelse..
Vi blev inbjudna av Jenny på @tredenborgscamping att komma och prova deras glampingtält nu när vi är och utforskar runtom i Sölvesborgs Kommun - och det tackade vi såklart inte nej till!
Vi hittade vårt tält under de gröna bladen av trädkronorna med utsikt över havet och de flygande fåglarna. Innanför duken hittade vi fullskaliga, sköna sängar, ett matbord, el, värme och ett pentry.. Helt utrustat som ett hem men i en mer naturnära och charmig form.

Som om det inte vore nog så sa Anna och Jenny att det väntade en överraskning till oss nere vid stranden.. Så vi tog våra cyklar för att lösa gåtan av vad det kunde vara, och möttes av en så vackert uppdukad middag i solnedgången. Vi blev bortskämda bortom allt vi kunnat önska. Varm plankstek, kall dryck, snacks, en charkbricka, kuddar att sitta på och filtar att slänga över axlarna - wow! Och som ni kanske förstår av vår fina upplevelse så rekommenderar vi det varmt.

Har du provat att glampa någon gång? Eller bott på Tredenborgs Camping? Vi är nyfikna på att höra om era upplevelser.

Ett stort, varmt tack till alla ni som gjort denna upplevelse så magisk och oförglömlig för oss och till Jenny som bjöd in oss! Det var inte så lätt att lämna er och er fina camping! Men vi kommer tillbaka fler gånger.

Bros

Att utforska bergets stigar och leder på två hjul!

Efter att ha vaknat upp efter en god natts sömn i vårt glampingtält på @tredenborgscamping fick vi låna cyklar av Destination Sölvesborg för att utforska skogens och bergets leder och stigar. Vi satte av mot Ryssberget och cyklade sakta men säkert (och svettigt) upp till toppen och Ryssbergsstugan som befinner sig däruppe för att därifrån välja leden vi ville ta ner.

Vi hade varit på Ryssberget tidigare, men från sadeln och de dedikerade lederna var det en helt annan upplevelse - riktigt bra ordnat och markerat! Vi crossade runt där genom skogen - över grus och barr. I hög och låg fart. Cyklade över de olika hinder som vi mötte i form av stenar, branta upp- eller nedförsbackar, skarpa svängar eller lerpölar, och kände oss mer och mer ’’ett’’ med cykeln efter varje tramp. Så himla roligt mountainbiking är! Mycket skratt och hjärtslag, svett och aningens ömma skinkor - men vi rekommenderar detta verkligen till er!

Ni kan hyra cyklar av bl.a Destination Sölvesborg - så ses vi där ute på lederna! För detta måste vi minsann göra om..

Bros

En härlig sommaraktivitet i Sölvesborg!

Det är så magiskt att komma ut på vattnet, att känna de små vågorna rulla under en medan man tittar ut över den oändliga horisonten. Denna vackra dag tog vi ut våra SUPar till Valjevikens Camping och bryggorna nere vid stranden för att utforska naturreservatet, ön och kusten från havets håll. När vi såg en liten strand gömd mellan stenarna paddlade vi iland för att sätta oss i sanden och kort därefter njöt vi av en fika ute på SUPen.

Det är något alldeles magiskt med SUP - man är så nära vattnet, nästan som att man står eller går på det, och man kommer till ro (beror såklart på vågornas storlek). Balsam för själen med en smak av äventyr. Har du provat att paddla SUP någon gång?

Våra vänner på @havochskog hyr ut sånna om man vill prova på. (Tack för hjälpen Mikael!) En härlig aktivitet för dessa varma dagar och man upplever verkligen naturen från ett nytt perspektiv. Passar även utmärkt att ta ett dopp ifrån men vi måste erkänna att vi höll oss på brädan denna gång. Detta var 7e och sista dagen för vårt äventyr i Sölvesborgs Kommun för denna gång, men framåt sensommaren/hösten kommer vi igen - och det ser vi fram emot! Om ni har tips på smultronställen eller guldkorn får ni som vanligt alltid skriva till oss.

Tack till alla er som gjort dessa 7 dagar oförglömliga för oss - ni vet vilka ni är.